Lampki rowerowe – wybieraj odpowiednio

Lampki rowerowe, zarówno te zasilane baterią czy dynamem, a nawet światła odblaskowe mają jedne podstawowe zadanie – wyróżnić rowerzystę na drodze i sprawić by był on odpowiednio widoczny nawet z dużej odległości i w każdych warunkach atmosferycznych.

Ze względu na to, że w każdym sklepie rowerowym, wybór lampek i oświetlenia rowerowego jest naprawdę ogromny, nie trudno o pomyłkę. Częstym błędem jest wybór lampki niedopasowanej do swojego jednośladu czy do terenu, po którym będziemy się poruszać. Sprawdźmy zatem jakie lampki rowerowe warto wybrać i jak dopasować je do swoich potrzeb czy wymagań.

Na wstępie warto również wspomnieć, że oświetlenie rowerowe jest wymagane przez przepisy ruchu drogowego, które w jasny sposób określają konieczność posiadania lampki tylnej emitującą światło w kolorze czerwonym oraz przedniej ze światłem białym. Jeżeli przemieszczamy się po drogach na rowerze, bez odpowiedniego oświetlenia wieczorami lub nocą, kiedy widoczność jest utrudniona, możemy zostać ukarani mandatem karnym.

lampka rowerowa przednia

Istotnym kryterium doboru lampek rowerowych jest ich przeznaczenie, bowiem inne światło sprawdzi się podczas jazdy na miejskich drogach, a inne podczas jazdy w terenie. W przypadku jazdy po szosach i nieoświetlonych ścieżkach, istotny będzie odpowiedni zasięg światła, jego moc i kierunek. Ze względu na większe prędkości, światło lamy rowerowej w tym przypadku powinno być skierowane przed siebie, a jego strumień jasny, by zawczasu móc dostrzec przeszkodę i ją ominąć. Lampki rowerowe przednie powinny być skierowane lekko w dół, pod kątem, który umożliwi oświetlenie jedni i drogi przed nami i aby nie oślepiały innych kierowców, przechodniów czy rowerzystów. Z tych względów wiele nowoczesnych modeli lampek rowerowych posiada wbudowane lustra odbijające światło diody, tak by ta nie świeciła na wprost. W przypadku poszukiwania lampek rowerowych na jazdę po szosie dobrze sprawdzają się modele o zmiennej ogniskowej, dzięki czemu będzie można wybrać w zależności od warunków czy interesuje nas światło bardziej skupione czy z dalszym zasięgiem. Nie ma też sensu porywanie się na lampki, które reklamuje się jako najmocniejsze źródło światła. Moc światła mierzona w lumenach, jaka będzie wystarczająca na warunki rowerowe sięga 300-500 jednostek i w tej granicy najlepiej szukać oświetlenia rowerowego.

lampka rowerowa tylna

Jeżeli poruszamy się na rowerze górskim z lampką zamocowaną na kierownicy, w niektórych przypadkach może dochodzić do braku dostatecznej widoczności podczas skrętów na trasie. Wszystko za sprawą tego, że nasz wzrok szybciej poszukuje wyjścia z zakrętu niż jesteśmy w stanie skręcić kierownicę, więc przez pewien czas odcinek wyjścia z zakrętu będzie niedoświetlony. W takich sytuacjach można skorzystać również z lampki rowerowej mocowanej do kasku, jednak należy pamiętać by wyłączyć ją po wjechaniu na drogę, by nie oślepiać innych kierowców.

W przypadku, kiedy rowerem jeździmy głownie po drogach miejskich czy ścieżkach rowerowych z dobrym oświetleniem, istotne jest to, by zamontowane lampki rowerowe zapewniały nad bezpieczeństwo poprzez zaznaczenie naszej obecności na drodze już z bardzo daleka. Nie muszą to być modele ani zbyt drogie czy wyszukane, jednak emitowane światło powinno być wyraźne i łatwe do odróżnienia przez innych uczestników ruchu drogowego.

 

Bądź pierwszą osobą, która zostawi swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *